Een leven lang leren, dat is waar werkend Nederland vandaag de dag naar toe gaat. We kunnen het ons niet meer permitteren om dit niet te doen. De arbeidsmarkt is constant in beweging en op een hoog tempo. Vooral functies die wegvallen door opkomende technologie is een bedreiging voor mensen in dat vak. Je laten (om)scholen als online marketeer kan daarin misschien uitkomst bieden. Maar wat doet een online marketeer precies en waarom is deze functie zo aantrekkelijk voor de toekomst?
Het beroep van de toekomst
Marketing was, is en zal altijd een belangrijk onderdeel van een bedrijf blijven. Daar kan je gewoon niet omheen. Zonder marketing zal een bedrijf namelijk geen potentiële klanten bereiken, traffic kunnen genereren en ook vanuit zichzelf niet kunnen werken aan hun naamsbekendheid. Dit wordt allemaal bewerkstelligt door het personeel wat voor zo’n bedrijf werkt, de marketeer. Een online marketing bureau is een mooi voorbeeld van zo’n bedrijf. Dit bureau verleent hun diensten aan andere bedrijven die wel wat hulp kunnen gebruiken op het gebied van online marketing. En omdat we ons steeds meer verplaatsen naar de online wereld wordt deze vraag alleen maar groter.
Het takenpakket
Als kersverse online marketeer ben je vooral bezig met het optimaliseren van conversies, performance en traffic. Al deze factoren moeten op de juiste worden afgestemd om het gewenste resultaat te kunnen behalen. Uiteraard kosten zulk soort dingen wel tijd en geld en ook daar draagt een online marketeer de verantwoordelijkheid over. Al deze dingen realiseer je door onder andere analyses uit te voeren zoals een A/B-test, een zoekwoorden onderzoek en een usability onderzoek. Door deze onderzoeken uit te voeren kan je informatie verschaffen over hoe een bedrijf scoort op het gebied van SEO maar ook op de website optimaal functioneert en hoe het zit met het cijfermatige gedeelte. Ook andere vormen van marketing zoals email-marketing of social media marketing kunnen tot je takenpakket behoren.
Je competenties
Als je van online marketing je beroep wilt maken moet je wel beschikken over een aantal competenties. Als online marketeer moet je namelijk een analytisch en strategisch vermogen hebben. Ook is het waardevol als je goed bent in het verzinnen van creatieve oplossing. Goed kunnen netwerken en nieuwsgierig zijn is ook zeker niet onbelangrijk. Je moet tenslotte constant op de hoogte zijn van de nieuwste trends en laatste ontwikkelingen. Ben je ook nog eens goed in datagericht werken en vind je de vakkennis interessant? Dan is online marketeer worden zeker iets voor jou!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.